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PhD Student
Departamento de Comunicação e Arte | Universidade de Aveiro
Campus Universitário de Santiago
3810-193 Aveiro
Portugal
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Tel: (+351) 234 370 389 (ext. 23700)

Biography

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Lenice de Sousa Leite iniciou sua formação no universo da cultura popular como dançarina no Grupo Mira Ira do Instituto Federal do Ceará (IFCE), na cidade de Fortaleza-Ce (Brasil). É Mestre em Preservação do Patrimônio Cultural pelo Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional (IPHAN) e Bacharel em música pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Possui curso de formação em Arte-Educação e em Cultura Folclórica Aplicada pelo Instituto Federal do Ceará (IFCE). No contexto educacional ministrou aulas de música e dança em escolas públicas e particulares do pré-escolar ao ensino fundamental. Foi professora de Danças Dramáticas Brasileiras na Universidade de Fortaleza (UNIFOR), fundou e coordenou o Espaço Tom Maior – música e dança durante 15 anos ministrando aulas e realizando recitais. No âmbito do património cultural foi bolsista do IPHAN, realizando a pesquisa “As Bandas das bandas de cá: Bandas Cabaçais da Festa do Pau da Bandeira de Santo Antônio de Barbalha - CE (Produção, reprodução e transmissão de valores) e Técnica do Patrimônio Imaterial na Coordenação de Patrimônio e Memória da Secretaria de Cultura do Estado do Ceará. Atualmente é doutoranda em Etnomusicologia no Instituto de Etnomusicologia – Centro de Estudos em Música e Dança da Universidade de Aveiro e compõe o Grupo de Estudos em Cultura Folclórica Aplicada do Instituto Federal do Ceará.
 
 
 
 
Doctoral Project
 
Title
Dinâmicas de existência e sustentabilidade - Zés Pereiras
 
zz-teselenice
 
Supervisor
 
Abstract
This project was elaborated a result of my concerns arising from experiences in Brazilian territory, within the scope of the Master's in Preservation of Cultural Heritage where I developed a research focused on intangible heritage with musical groups formed by box, zabumba and two fifes. For the completion of the PhD in Ethnomusicology, I wanted to maintain this bond and sensitivity to the so-called immaterial culture, to its musicians and practices linked to the communities where they belong. This framework led me to the so-called Zés Pereiras, bagpipes, snare drums and bass drum groups whose circuit of performance and musical work seemed to me similar to those of the cabaçais bands. I am interested in knowing the local dynamics that these musicians establish with their local communities, the impact of festivals and associative movement on learning processes, on the repertoire and even on the performative activity of Zés Pereiras, thus enhancing a knowledge that I started to consolidate within the scope of my Master's, which is the understanding between the sustainability of musical processes and the relationship between groups and their communities in the social, cultural, economic, educational or technological system.